ostovaar.ir

کد خبر : ۱۲۱۰۳
تاریخ انتشار: ۰۸ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۱:۰۰ - 27 March 2020
دیجی‌کالا نام یکی از وبگاه‌های فعال در زمینه تجارت الکترونیک در ایران است. این وبگاه بزرگ‌ترین فروشگاه آنلاین در ایران است و روزانه بیش از ۲ میلیون بازدیدکننده دارد و ۷۰ درصد سهم بازار فروش آنلاین در ایران را از آن خود کرده‌است...
لباسشویی بوش، ال جی، سامسونگ
دیجی‌کالا نام یکی از وبگاه‌های فعال در زمینه تجارت الکترونیک در ایران است. این وبگاه بزرگ‌ترین فروشگاه آنلاین در ایران است و روزانه بیش از ۲ میلیون بازدیدکننده دارد و ۷۰ درصد سهم بازار فروش آنلاین در ایران را از آن خود کرده‌است. دیجی‌کالا اکنون رتبه سوم الکسا در ایران بعد از گوگل و آپارات را در اختیار دارد. دفتر مرکزی این شرکت محل استقرار تیم‌های مارکتینگ و تأمین کالاست که در خیابان گاندی قرار دارد، دفتر دوم محل استقرار تیم‌های فنی و مالی است که در بلوار صبا در منطقه جردن تهران واقع است. دفتر سوم که مرکز پردازش کالای دانش نام دارد خارج از تهران در جاده قدیم کرج (فتح) در شهرک دانش واقع شده‌است. دیجی‌کالا سه مرکز پردازش و انبار کالا در تهران و ۲۳ مرکز توزیع در شهرهای بزرگ ایران دارد. مدل کسب‌وکار این فروشگاه اینترنتی ترکیب بازارگاه (Marketplace) و خرده‌فروشی (Retail) یا اصطلاحاً مدل ترکیبی یا هیبرید است. به غیر از فروشگاه آنلاین زیرمجموعه‌های دیجی‌کالا عبارت از دیجی‌استایل (پوشاک)، فیدیبو (کتاب الکترونیک)، دیجی‌پی (فین‌تک)، دیجی‌کالا نکست (نوآوری) و دیجی‌کلاب (تشویق مشتریان وفادار) هستند.





تاریخچه دیجی کالا
برادران حمید و سعید محمدی از سال ۸۳ تصمیم به راه‌اندازی آن داشته‌اند تا اینکه در سال ۱۳۸۵ موفق به بنیانگذاری آن شدند. پرسنل اولیه آن ۵ نفر بودند که تا اسفند ۱۳۹۲ به ۲۰۰ نفر افزایش پیدا کرد و طبق گفته مدیران تا پایان سال ۹۳ به ۷۰۰ نفر و در شهریور ۱۳۹۷ به حدود ۲۲۰۰ نفر رسیده‌است. بخش‌های مالی، منابع انسانی، خرده‌فروشی و عملیات بر عهده سعید محمدی است و قسمت‌های فناوری، توسعه محصول، بازاریابی و مارکت پِلیس را حمید محمدی مدیریت می‌کند.

ایده شکل‌گیری
در مورد ایده و دلیل راه‌اندازی شرکت دیجی‌کالا، برادران محمدی گردانندگان این وب‌سایت فروش اینترنتی این داستان را بازگو می‌کنند که این دو برادر یعنی حمید و سعید محمدی در سال ۱۳۸۴ هر دو عکاسی دیجیتال را پیگیری می‌کردند. بعد از جستجو در اینترنت دربارهٔ دوربین‌ها، دوربین مورد نظر را از بازار خیابان جمهوری تهران خریداری کردند. اما بعد از چند روز پی بردند، لنز روی دوربین دست دوم و تعمیری است. این اتفاق ناخوشایند از تجربه خرید به شکل سنتی، انگیزهٔ اولیهٔ ایجاد فروشگاهی مطمئن که اطلاعات درست در اختیار کاربران قرار دهد را در ذهن آن‌ها ایجاد کرد.

سرمایه‌گذاری
در ابتدا دیجی‌کالا با سرمایهٔ شخصی اولیه ۲۰ میلیون تومانی حمید و سعید محمدی شروع به کار کرد. شش سال بعد از تأسیس، با جذب سرمایه‌گذار وارد فاز بعدی توسعه کسب‌وکار خود شد. شرکت خصوصی ایرانی سرآوا پارس در سال ۱۳۹۱ سرمایه‌گذاری در دیجی‌کالا را آغاز کرد. راند دوم سرمایه‌گذاری دیجی‌کالا سال ۱۳۹۴ با جذب سرمایه یک صندوق سرمایه‌گذاری اروپایی (IIIC) آغاز شد. مطابق گزارش ۱۰۰ روزه دولت، دیجی‌کالا از دی‌ماه سال ۱۳۹۴ فرایند جذب سرمایه را از طریق شرکت اینترنشنال اینترنت اینوستمنت *(IIIC) و به مبلغ ۱۰۰ میلیون دلار در قالب افزایش سرمایه و در ازای ۲۱ درصد سهام آغاز کرد. این فرایند جذب سرمایه با اخذ «مجوز سرمایه‌گذاری خارجی (فیپا)»، از «سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران» کامل شده‌است. بنا به گفته مدیران دیجی‌کالا در آذر سال ۱۳۹۷، ۳۵ درصد سهام گروه دیجی‌کالا در اختیار سرآوا، ۳۵ درصد برادران محمدی، حدود ۲۵ درصد در اختیار صندوق اروپایی IIIC و بقیه نیز سهم تشویقی ۸۰ نفر از مدیران کلیدی دیجی‌کالاست.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: