ostovaar.ir

کد خبر : ۴۷۴۳
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۸ - 06 November 2019
اگر مبتلا به کبد چرب هستید، حتما باید از خوردن این غذاها اجتناب کنید. این غذاها به طور کل منجر به افزایش وزن و بالا رفتن قند خون می‌شوند.
1. لبنیات پر چرب
افرادی که دچار کبدچرب هستند باید از مصرف پنیر و لبنیات پر چرب خودداری کنند. پنیرو لبنیات پر چرب دارای چربی‌های اشباع زیادی هستند و اگر انواع کم چرب آن را انتخاب نکنید در طولانی مدت تاثیرات منفی بر کبد شما خواهند داشت.


2. نوشیدنی‌های گازدار
از مصرف نوشیدنی‌های گازدار مانند نوشابه خودداری و به جای آنها از آب طعم‌دار شده یا تکه‌های میوه استفاده کنید.

3. گوشت قرمز
تحقیقات نشان داده‌اند که افرادی که بیشتر از گوشت قرمز و احشاء استفاده می‌کنند به احتمال بیشتری به کبد چرب غیرالکلی مبتلا می‌شوند. سعی کنید مصرف گوشت قرمز را به هفته‌ای یکبار محدود کنید.

4. آرد سفید
سفید به این معناست که آرد مورد نظر به میزان زیادی پردازش شده و می‌تواند منجر به بالا رفتن قند خون شود، در حالیکه آرد سبوس‌دار به خطر محتوای فیبر زیادی که دارد اینطور نیست.


مصرف بیش از حد کربوهیدرات می‌تواند بدن را از سوزاندن چربی برای تولید انرژی، منع می کند و به جای سوزاندن آن باعث انباشته شدن آن می‌شود . بهتر است به جای آرد سفید از مواد غذایی دارای آرد جو استفاده کنید.

5. نمک
مطالعات نشان داده‌اند که مصرف سدیم بیشتر در ابتلا به کبد چرب نقش دارد. از آنجا که بیشتر غذاهای مصرفی ما به طور طبیعی دارای سدیم می‌باشند، بهترین راه کنترل سدیم ورودی به بدن، کاهش میزان نمک مصرفی روزانه است.

همچنین انواع سس‌ها، سوسیس، کالباس، کنسروها و غذاهای فراوری شده و خوراکی‌های دارای مواد نگه دارنده نیز حاوی مقادیر زیادی سدیم بوده و مصرف آنها باید محدود شود.

6. نوشیدنی‌های الکلی
با نوشیدن نوشیدنی‌های الکلی، عملکرد طبیعی کبد مختل می شود. الکل می‌تواند با استفاده از مواد ساختاری‌اش، سلول‌های کبد را از بین ببرند که نتیجه آن می‌تواند ایجاد بیماری‌هایی اعم از هپاتیت یا سیروز کبدی شود.

7. مصرف بیش از حد قند
اگر کبد چرب دارید، برای درمان آن باید از مصرف شکر و قند دوری کنید و به جای آنها از عسل یا خرما استفاده کنید. گاهی شیرین کننده‌های مصنوعی درست است که کالری کمتری نسبت به قند و شکر دارند اما اگر در مقادیر زیاد مصرف شوند باعث بدتر شدن وضعیت کبد چرب شما خواهند شد.

8. کربوهیدرات
مصرف بیش از حد کربوهیدرات می‌تواند بدن را از سوزاندن چربی برای تولید انرژی، منع می کند و به جای سوزاندن آن باعث انباشته شدن آن می‌شود. بهتر است به جای آرد سفید از مواد غذایی دارای آرد جو استفاده کنید.

9. چربی‌ها
چربی از اصلی‌ترین عوامل ایجاد کبد چرب محسوب می‌شود. در مورد مصرف چربی‌ها باید گفت که نه تنها مقدار چربی مصرفی اهمیت دارد، بلکه نوع چربی نیز در ابتلا به کبد چرب مؤثر است.


مصرف چربی‌های جامد مثل کره، خامه، روغن حیوانی، دنبه و… منجر به ایجاد کبد چرب شده و روغن‌های گیاهی مثل کنجد، سویا، کلزا، زیتون و آفتابگردان به جای آنها توصیه می‌شوند.

10. مصرف چربی‌های ترانس
اگر کلسترول بالا دارید احتمالا باید در مورد خطر استفاده از چربی‌های ترانس، روغن‌های هیدروژنه ساخته شده به دست انسان که باعث می‌شود مواد غذایی مضر شوند، اطلاع پیدا کنید. چربی‌های ترانس، کلسترول بد LDL شما را بالا برده و مقدار کلسترول خوب HDL بدن را کاهش می‌دهند.

11. غذای بسیار تند
خوردن غذاهای تند می‌تواند به کبد آسیب وارد کند و مهم نیست که غذاهای تند خیلی زیادی را مصرف کنید و می تواند مشکلات گوارشی ایجاد کند .

12. غذاهای سرخ شده
غذاهای سرخ شده عموماً سرشار از چربی و کاری هستند. به همین دلیل خوردن غذاهای خیلی سرخ شده یا بسیار نمک‌‌دار می‌توانند دریافت کالری را بالا برده و موجب افزایش وزن شوند.

13. مصرف امحا و احشاء
جگر، دل، قلوه، کله پاچه و… از جمله مواردی هستند که بهتر است به ندرت در برنامه غذایی قرار گیرند.

14. فست فود
اغلب فست فودها و غذاهای آماده دارای میزان زیادی کلسترول، کربوهیدرات ساده و قند هستند. حتی غذاهای خوش‌طعمی که انتظارش را نداشته‌اید، به طرز غیرمنتظره‌ای دارای قند هستند؛ تا با این ترفند مغز شما را فریب دهند تا میلتان به مصرف آن‌ها زیاد شود.

مطالب مرتبط
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: